ارتودنسی نامرئی

ارتودنسي نامرئی

شايد شما از منظره براکت(نگين)‌هاي ارتودنسي بر روي دندان‌هاي تان چندان راضي نباشيد. شايد هم تصور کنيد چهره‌ تان بدون اين سيم‌ کشي‌ فلزي زيباتر است.

بسياري از نوجوانان هم از دستگاه‌ هاي بزرگ ارتودنسي که بر روي صورت، چانه و گردن و پشت سرشان تکيه دارند، دل خوشي ندارند و احساس مي ‌کنند در ميان دوستان شان انگشت ‌نما خواهند شد، ولي اين روزها خبرهاي خوشي به گوش مي ‌رسد که شما را از شر برق فلزات در لبخندتان راحت مي ‌کند.

"ارتودنسي نامرئي" نام روش جديدي در ارتودنسي است که اين روزها در کشورهاي اروپايي و آمريکايي سر و صداي زيادي به پا کرده است.


 

خيالتان راحت، کسي متوجه نمي ‌شود

 Invisalign نام يک روش جديدي براي ارتودنسي و مرتب کردن دندان‌هاست. در اين روش بدون استفاده از سيم، دندان ‌ها مرتب مي ‌شوند. به اين شکل که براي هر فرد يک سري پلاک (قاشقک) مخصوص پلاستيکي ساخته مي ‌شود که هر کدام پله پله موقعيت دندان‌ ها را اصلاح و به موقعيت صحيح هدايت مي کند و در نهايت دندان ‌ها مرتب مي ‌شوند.اگر شما به زيبايي چهره خود حساس هستيد، استفاده از اين روش را به شما پيشنهاد مي‌کنيم، چون هنگامي که اين پلاک‌ هاي شفاف را روي دندان‌هاي تان مي گذاريد، اصلاً قابل مشاهده و تشخيص نخواهند بود. هيچ‌ کس متوجه نمي ‌شود که شما دندان‌هايتان را ارتودنسي کرده ايد.
اين روش براي افرادي که به دوره ميانسالي پا گذاشته ‌اند و فکر مي‌ کنند ارتودنسي ديگر براي آن ها دير شده است، بسيار ارزنده است. چرا که ديگر کسي متوجه آن نمي‌ شود. از سوي ديگر اگر شما مدير يک شرکت بازرگاني و يا استاد دانشگاه يا سخنران هستيد و به دليل مشغوليت‌هاي حرفه‌ اي مجبوريد دائما با ديگران در تماس باشيد، نيز بهتر است از اين روش استفاده کنيد.
مزيت ديگر استفاده از اين پلاک ‌هاي شفاف آن است که هنگام غذا خوردن مي‌ توانيد آن ها را از دهان تان خارج کنيد و با خيال آسوده و بدون نگراني از کنده شدن سيم ‌ها، هر غذايي را نوش جان نماييد و سپس دندان‌هاي تان را شسته و پلاک‌ هاي شفاف را دوباره بر روي دندان‌هاي تان بگذاريد.

در مطب دندانپزشکی:

 

 

 اگر شما تمايل داشته باشيد که براي مرتب کردن دندان‌هاي تان از اين روش استفاده کنيد، در اروپا و آمريکا مي‌ توانيد به دندانپرشک عمومي نيز مراجعه کنيد.

دندانپزشک ارزيابي‌ هاي اوليه را از وضعيت قرارگيري دندان‌هاي تان به عمل خواهد آورد و به شما خواهد گفت که آيا استفاده از اين روش براي شما مناسب است يا خير؟

معمولا اگر ناهنجاري ها و نامرتبي دندان‌هاي تان در حد خفيف باشد، مي ‌توانيد از اين روش استفاده کنيد، ولي اگر مشکلات دنداني و اسکلتي شما متوسط يا شديد باشد، لازم است در ابتدا اين ناهنجاري‌ ها را با استفاده از روش‌هاي معمول ارتودنسي اصلاح و در مراحل پاياني درمان از اين روش جديد استفاده کنيد. اين روش جديد به تاييد سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) نيز رسيده است.

 

صرفه‌ جويي در وقت و هزينه

شما ممکن است براي ارتودنسي کامل دندان‌هاي تان به دندانپزشکان عمومي يا متخصص مراجعه کرده و هزينه‌ هاي متفاوتي بپردازيد، ولي هزينه اين درمان کاملاً مشخص است و در کشورهاي اروپايي و آمريکايي حدود 2000 دلار مي ‌باشد و البته پرداخت تمام هزينه بر عهده خود بيماران نخواهد بود. شرکت‌هاي بيمه دندانپزشکي کشورها 1500- 1000 دلار از اين  هزينه‌ ها را تقبل مي‌ کنند.

مدت درمان با اين روش کمتر از يک سال است که البته به ميزان نامنظم بودن دندان‌ ها بستگي دارد. اگر قرار است از اين پلاک‌ هاي شفاف استفاده کنيد، بايد خود را عادت دهيد که آنها را دست کم 20 ساعت در روز، در دهان تان تحمل کنيد. لازم است هر دو هفته يک بار به مطب دندانپزشکي مراجعه کنيد تا دندانپزشک پس از ارزيابي ميزان حرکت دندان‌ها، پلاک قبلي را از شما تحويل گرفته و پلاک جديدي در دهان تان بگذارد. هر کدام از اين پلاک‌ها در اين مدت، به ميزان اندکي دندان هاي تان را جا به جا خواهند کرد و در نهايت در پايان درمان و پس از انجام همين حرکت‌هاي کوتاه، دندان‌هاي تان مرتب خواهند شد.