به سیم کشیدن دندان

به سیم کشیدن دندان‌ها

دستگاه‌های ارتودنسی دندان در موارد متعددی تجویز می‌شوند. به‌رغم ظاهر ساده، نقش آن‌ها در درمان بسیار مهم و جدی است، به طوری که در برخی از بیماران استفاده مناسب از این وسایل به قیمت دور شدن از درمان‌های پیچیده‌ای مثل جراحی فک است

 

شرط لازم برای موفقیت درمان با دستگاه‌های ارتودنسی متحرک (سیم دندان متحرک)، استفاده کافی از آن‌ها با توجه به زمانی است که ارتودنتیست توصیه می‌کند که در اغلب موارد نیازمند حداقل 16 ساعت استفاده در شبانه‌روز است.در برخی درمان‌ها، این وسایل تنها هنگام صرف وعده‌های اصلی غذایی باید از دهان خارج شوند. استفاده نامناسب از دستگاه‌ها منجر به عدم قرارگیری درست آن‌ها در دهان، درد و ناراحتی و لقی دندان‌ها و از بین رفتن نتایج درمانی به دست آمده می‌شود.

در ابتدای درمان ممکن است این دستگاه‌ها نحوه صحبت‌کردن کودکان را موقتاً تغییر دهند، ولی اغلب کودکان، خود را با آن وفق داده و بعد از یک تا چند روز به طور عادی صحبت می‌کنند. برای تطابق سریع‌تر، بهتر است در روزهای اول بیمار با صدای بلندتر صحبت کند، به این منظور می‌تواند صفحات کتابی را با صدای بلند بخواند. همچنین ممکن است طی 48 ساعت اول، آب دهان بیمار زیاد شده و قورت دادن آن سخت باشد. این مساله جای نگرانی نداشته و فرد به سرعت به آن عادت می‌کند. در مواردی که بیمار دچار حالت تهوع می‌شود، لازم است با ارتودنتیست تماس بگیرد تا تغییرات لازم در پلاک ایجاد شود. طی درمان، بیمار می‌تواند رژیم غذایی عادی داشته باشد، ولی برای جلوگیری از شکسته و کج شدن اجزای دستگاه ارتودنسی بهتر است از خوردن موادغذایی چسبنده مثل آدامس، شکلات و مواد سفت مثل پسته، فندق، بادام و یخ خودداری کند.

چند توصیه

برای حفظ سلامتی دندان‌ها و لثه بعد از هر بار غذاخوردن، دندان‌ها را مسواک زده و پلاک (سیم) متحرک را با یک مسواک، بدون افزودن خمیر دندان یا هر نوع ماده شوینده دیگر، فقط با آب کافی بشویید. در صورتی که پلاک متحرک کثیف یا بدبو شده است، برای تمیز کردن آن می‌توانید از قرص‌هایی که به همین منظور وجود دارد و ارتودنتیست در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده کنید.

در مواقعی که از پلاک استفاده نمی‌کنید، آن را در ظرف دربسته نگهداری کنید و برای جلوگیری از شکسته یا کج شدن، از گذاشتن آن‌ها در گوشه و کنار و جیب لباس اجتناب ورزید.عموماً بچه‌ها می‌توانند با داشتن دستگاه‌های ارتودنسی در دهان به راحتی ورزش یا بازی کنند، ولی گاهی این دستگاه‌ها تداخلاتی با ورزش یا بازی دارند. بهتر است با توجه به نوع دستگاه، دستورات ویژه را از ارتودنتیست دریافت کنید.